Madagascar

De musical Madagascar vertelt het verhaal van de gelijknamige computer-geanimeerde franchise van DreamWorks Animation. 4 dieren van de Central Park Zoo in New York verstoren de orde in de stad en worden teruggestuurd naar waar ze ooit vandaag kwamen.

Dit verhaal en zijn personages lenen zich probleemloos tot een knotsgek avontuur met beestige kostuums, prachtig decor en vooral een grote dosis humor voor het hele gezin.

Ontdek hoe @Vision deze productie mee tot stand bracht!

Show details

Show titel: Madagascar

Functie: design engineer & stage manager

Producer: Music Hall i.s.m. Selladoor Worldwide

Artistic Director: Christophe Ameye

Timings: december 2019 - februari 2020

Locatie repetities: Zuiderkroon, Antwerpen, België

Locatie shows: Capitole, Gent, België

Beestige musical voor jong en oud

Producent drukt stempel met eigentijdse versie van origineel

Producent Music Hall bracht met Madagascar in 2020 een nieuwe familiemusical naar de Belgische theaterzalen. Het originele ontwerp, script en rechten werden overgekocht van het Britse Selladoor Worldwide, maar Music Hall had de mogelijkheid zijn eigen stempel te drukken, aanpassingen door te voeren en de productie klaar te stomen voor een nieuwe generatie kinderen.

Het originele script kwam van de hand van Kevin Del Aguila. Allaert Blom zorgde voor de vertaling, terwijl Christophe Ameye en Christian Celini respectievelijk tekenden voor regie en choreografie.

@Vision werd ingeschakeld als Design Engineer en nam hiermee de technische uitwerking van het decor en bewegingstechnieken op zich. Later in het verhaal werd @Vision ook geëngageerd als Stage Manager.

Technische uitwerking van nieuw decorontwerp

Producent Music Hall contacteerde @Vision met de uitdrukkelijke vraag het originele decor te herontwerpen tot een eigentijds en dynamisch decor, rekening houdend met een beperkte opbouwtijd en budget, en volgens de huidige standaarden in veiligheid en ergonomie.

Als Design Engineer herdacht ik in nauw overleg met regisseur Christophe Ameye alle grote elementen. Het uitgangspunt bleef hetzelfde: de set moest de warmte van de animatiefilm uitstralen, door gebruik van een opeenstapeling van houten containers en kratten als basis. Deze kratten trokken we in één lijn door van het showdeck tot manteau en portaal, maar ook in de harde friezen en poten.

Het grote verschil met het originele ontwerp zat hem in de structuur en opbouwmethode, waarbij wij kozen voor een makkelijk en modulair systeem waarbij de technici aan de hand van hef-en hijsmateriaal het metershoge decor konden bouwen van boven naar onder, om zo veiligheid en ergonomie te waarborgen.

Daarnaast moest het decor ook dynamischer en interactiever worden dan het originele ontwerp. Zo werkte @Vision een systeem uit met vloertracks om de manteau’s en harde poten in verschillende posities en settings te brengen, waarbij we naadloos konden schakelen van grote scènes tot intieme momenten. Ook herdachten we het decor van de dierenkooien. Door gebruik te maken van een roterend centerpunt werden wissels tussen de dieren sneller mogelijk. Al deze aanpassingen brachten de nodige schwung in de voorstelling.

@Vision zorgde voor een uitgebreid technisch dossier voor ieder decorelement.

Voorstellingsleider tijdens repetities en voorstellingen

Om de uiteindelijke voorstellingen van Madagascar tot een goed einde te brengen, werd @Vision ook gevraagd om het stage management op zich te nemen. Dit vertaalde zich enerzijds in het leiden van de repetities tijdens het repetitieproces, en anderzijds had ik als toneelmeester de taak om de voorstellingen soepel en veilig te laten verlopen.

De repetities vonden plaats in de repetitieruime van Zuiderkroon Antwerpen. Op deze locatie hadden we voldoende ruimte om een proefbouw van het decor te organiseren en zodus konden ook onze repetities vanaf dag één in een groot deel van het decor plaatsvinden.

De grote uitdaging tijdens de montage in het theater was de zeer beperkte tijd. Om het budget onder controle te houden, hadden we slechts 3 repetitiedagen tot aan de eerste try-out voorstellingen. Maar door reeds genomen voorsprong in de repetitiestudio konden we ons concentreren op details, licht en geluid, waardoor we ook op deze korte montagetijd een mooie voorstelling konden neerzetten, gesmaakt door jong en oud.

Ben jij nog op zoek naar een technisch expert voor je productie? Aarzel niet om ons te contacteren!

Vragen of interesse?

Laat hieronder je gegevens achter of stel je vraag en ik contacteer je zo snel mogelijk.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.