Le Magicien d’Oz vertelt het verhaal over een meisje dat door een tornado wordt gegrepen en terechtkomt in een magisch koninkrijk. Als Dorothy met haar hondje Toto in het wonderlijke land van Oz belandt, wil ze dolgraag terug naar huis. De Tovenaar van Oz kan haar helpen, maar dan moet ze de gevaarlijke Yellow Brick Road volgen. Onderweg krijgt ze hulp van een vogelverschrikker, een blikken man en een laffe leeuw.
De Wizard of Oz is een musical waarbij de eerste versie reeds in 1975 op het toneel werd opgevoerd. Het verhaal leent er zich toe te worden omgezet in een groots podiumspektakel met betoverende en kleurrijke decors, dat doorheen alle jaren talloze bezoekers over de hele wereld wist te bekoren.
Wil je weten hoe dit project tot stand is gekomen? Lees dan snel verder!
Show titel: Le Magicien d’Oz
Functie: technical director & stage manager
Producer: Music Hall, i.s.m. Musarm Productions en Troika Entertainment
Artistic Director: Jeremy Sams
Timings: augustus 2014 - januari 2015
Locatie repetities: AED Studio’s Lint, België
Locatie shows: Palais Des Congres, Paris, France en Vorst Nationaal, België
Producent Music Hall en promotor Musarm Productions bracht deze prachtig vernieuwde musical naar België en Frankrijk door een samenwerking aan te gaan met het Amerikaanse Troika Entertainment en de volledige set, props, kostuums en pruiken naar België te verschepen. De regie van deze Franstalige versie was in handen van Jeremy Sams, de gereputeerde regisseur van de originele West End-productie. Madeline Paul was associate director. De legendarische Arlene Phillips verzorgde de choreografie.
@Vision werd ingeschakeld als Technisch Directeur en Stage Manager, en verzorgde in deze functie het volledig logistieke plaatje, de technische uitwerking van de set in repetitieruimte en in het theater en de algemene technische coördinatie en uitwerking binnen de organisatie van Music Hall, met de promotor, de originele producent en de theaters, maar nam ook de algemene leiding tijdens de op- en afbouw, repetities en voorstellingen.
Als Technisch Directeur verzorgde ik met @Vision het volledige logistieke plaatje en de technische uitwerking van de bestaande set.
De uitdaging bij deze productie was enerzijds de technische voorbereiding in een kort tijdsbestek, en anderzijds het regelen en inrichten van volwaardige repetitieruimtes waarin de voorstelling kon gerepeteerd worden in volledige setting. De volledige set, met decor, showdeck, automatisatie, rekwisieten, kostuums en pruiken kwamen uit de bestaande Noord-Amerikaanse tourproductie en werden verscheept in 8 zeecontainers.
Ook het originele lichtplan werd aangehouden en nam ik over in het masterplot – maar alle licht-, geluid- en riggingmaterialen werden lokaal in België ingehuurd. Als repetitielocatie kozen we de AED Studio’s in Lint, België, waar we één studio ombouwden tot repetitiezaal voor spel en één als repetitiezaal voor dans. Daarnaast voorzagen we ook een vocal room en een repetitieruimte voor het orkest.
De AED Studio’s in Lint werden geruime tijd onze vaste thuisbasis. Naast de kleinere zalen waarin werd gerepeteerd zonder decor of kostuums, verbouwden we ook een studio om tot een heus theater. Met een oppervlakte van 3000 m², een hoogte van 22 meter en totale dak capaciteit van 20T hadden we voldoende mogelijkheden.
Deze oppervlakte hadden we nodig om de studio om te bouwen tot een volwaardig (repetitie)-theater, met podium, dressingsrooms, wardrobe facilities én een volwaardige theatertoren met wel 20 bewegende trekken. Het hele rigging- en automatisatieverhaal was meteen ook de grootste uitdaging. De voorstelling was een klassieke musicalproductie met vele doeken en decors waarmee verschillende werelden werden gecreëerd. We maakten gebruik van wel meer dan 40 winches en zero-speed hoists voor het installeren van deze trekkenwand, waardoor we in de mogelijkheid waren de volledige set met kleurrijke doeken en decorwanden in te hangen en te changeren. Daarnaast bestond de set uit een groots showdeck met ingebouwde tracks en omloopwielen, waarbij 5 winches grote zetstukken automatisch het toneel op- en afreden.
Als Stage Manager was ik tijdens het creatieproces verantwoordelijk voor het goede verloop van repetities, trainingen en voorstellingen, zowel in de studio’s als op het podium. Samen met mijn stage management team werkte ik nauw samen met regisseur, choreograaf en musical director, en hun assistenten. Omwille van de vele complexe scènewissels werd er extra aandacht besteed aan dry-tech’s, waarbij we iedere changeover tot in detail trainden. Naast reguliere repetities waren er ook specifieke repetities voor Toto, de hond en automatisatietrainingen voor cast en crew. Tijdens repetities en voorstellingen waakte ik over de veiligheid van artiesten en crew en nam waar nodig beslissingen om het vlotte verloop van de show op ieder moment te verzekeren.
Werk jij ook aan een complex project en zoek je iemand die creatieve ideeën kan omzetten in innovatieve oplossingen? Aarzel niet om mij te contacteren!